måndag 8 oktober 2012

Talldungen


Talldungens gårdshotell, Brösarp

 

Så har jag då hamnat på underbara Österlen för några dagars rekreation. Här ska det samtalas, bli matmedveten och yogas tillsammans med tio andra kvinnor som har varit ute på resor långt ifrån denna värld. Deras resor går inte med ord beskriva, kan bara försöka - otroligt, starkt, förtvivlat men framför allt hoppfullt.

Dagen har varit intensiv framförallt att hinna äta all den mat som serveras. Och vilken mat...närproducerat, ekologiskt, färgglatt, smakrik, lagat med kärlek och fantastiskt god. Glöm snabbmat och servering från bläck, här är det linneservetter, färdig upplagt och serverat vid bordet som gäller men ändå på ett enkelt sätt. All beundran till det unga paret som driver stället.

På de gamla udda stolarna som står runt borden blir vi sittandes hela dagen och bara matas med information och livsöden, Gissa om jag saknar skogssystrarnas stora ring på golvet och en kudde att sitta på, är helt stel i kroppen. Så när kvällen kommer ser t o m jag fram emot att böja till kroppen med lite yoga. Men för att inte skrämma oss stackare som aldrig har provat yoga innan blir det några korta övningar innan vi får lägga oss på golvet för en skön avslappning av ljudet från elden i kaminen. Nu känner jag mig mer bekväm och hemma.

Knatar tillbaka till mitt lilla Blåklint´s rum och pustar ut en stund. Blir ståendes som en åsna mellan två hötappar...två sängar och en person, vilken ska jag nu välja? Jag tar den ena och lämnar den andra ledig till...vem vet, kanske huset huserar något spöke....hyyy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar