söndag 3 juni 2012

%#@% Skolmedicin!!!!

Jag blir så arg, så arg så jag blir förbannad!!!

Många med mig har kämpat och kommer få kämpa genom denna pärs vad det gäller alla biverkningar av cytostatika behandlingar. Men det räcker inte där. Det tär på psyket också. Från det att man upptäcker sina knölar, tills man har fått dem undersökta, tills man har fått resultatet, tills man har fattat, tills man har blivit opererad, tills man har fått reda på efterbehandling, under efterbehandling och kanske hela livet.

Jag trodde att jag skulle kunna och kanske kan lära mig att leva med det. Men när jag plockar fram pappret och börjar läsa om de anti-hormonella tabletterna som jag ska börja äta när som helst blir jag rädd, riktigt rädd och förbannad. Är det verkligen rätt att man får tillverka dessa mediciner? Mediciner som kan göra mig och många andra sjuka, både i kropp och i huvudet. Jag vet att det bara är en liten procent som kan bli drabbad men dom siffrorna är alldeles för stora. På pappret står det följande angående användning av tabletterna Tamoxifen Sandoz:

"Förändringar kan uppstå i livmoderslemhinnan, och vissa av dem kan vara allvarliga förändringar, eller t.o.m cancer."

Färre än 1 person av 100
Syn- och ögonförändringar, nässelfeber, cancer i livmoderslemhinnan, muskeltumöri livmodern, övergående ökad blödningsrisk, förhöjda levervärden.

Färre än 1 person av 1000
Äggstockscysta, livmoderscancer, inflammation i bukspottkörteln, fettlever, hepatit, förhöjda kalciumvärden i blodet.

Färre än 1 person av 10000
Inflammation i lungorna med andfåddhet och hosta, hudförändringar ibland allvarliga.

"Följande biverkningar har rapporteras som sällsynta med andra tamoxifenpreparat. Aptitlöshet, trötthet, förstoppning, oro, depression, förvirring."

Så visst känns det härligt att börja stoppa i sig dessa fina skolmedicintabletter för oss som har haft bröstcancer. Rena ryska rouletten - ska man klara sig eller inte. Det ska vara lite spänning i livet men detta känns lite för bra.






1 kommentar:

  1. Åhh, för din del räcker det väl med det du redan gått igenom kan man tycka. För övrigt så är ju i princip din o min blogg en kopia på varandra inom de senaste dagarna. Häftiga biverkningar på meduciner som man får från läkare.
    Men.. jag hade en annan valfrihet o kunde välja att avstå o istället öka på naturliga ingredienser. För din del har du inte samma valmöjlighet.. Jag är ledsen för det och hoppas att det kunde vara annorlunda inom sjukvården idag. Det är märkligt att det precis är de sjukdomar man ska medicinera mot som står uppräknade bl.a. som biverkningar.. Kraaam

    SvaraRadera