onsdag 30 maj 2012

Änglahandling

Den finaste gåvan du kan ge någon är en Änglahandling.


Den kostar inget men är ändå värd sin vikt i guld. Igår fick jag förmånen att både ge och få en utan att vi igentligen visste om det. Blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på det. En änglahandling är när du gör något för någon utan att den personen vet eller har bett om det t ex hämtar kaffe utan att du har bett om det, ger bort sin parkeringsbiljett som det fortfarande är tid kvar på osv.

Efter att ha kommit hem efter en glädjefylld promenad i skogen var jag mer än nöjd med denna dag. Men det räckte inte, det skulle fyllas på med ännu mer glädje visade det sig. Det hela började med att ett brev hade blivit fel adresserat. På något sätt känndes det viktigt att det kom till rätt person så det var bara att sätta sig ner och börja göra en eftersökning. Hittade personen  några samhällen längre bort. Tog luren, slog nummret och en yngre genomförkyld kvinna svarar osäkert i andra änden. Jag talar om mitt ärende och på kvinnans röst låter det som hon inte fattar någonting, vilket jag kan förstå. Får förklara mig ytterligare än gång och poletten trillar ner. Både mitt och hennes brev kom från samma avdelning på sjukhuset så jag kunde nästan gissa vad det hela handlade om vilket jag talade om för kvinnan. Lite snabbt förklara jag att jag precis har gått igenom samma sak var på kvinnan frågar med en darrande röst "Hur känns det att få cytostatika?". Kvinnan skulle precis till att påbörja sin cytostatika bahandling när hon blev förkyld och får därför vänta tills hon blir frisk. Berättar i korta drag hur jag har upplevt det hela med tunga dagar, alla frågor och att alltid hitta något positivt med dagen för att orka. Den något gladare kvinnan tackar för att jag har delat med mig och jag önskar henne allt gott. När vi har lagt på blir jag alldeles tårögd av tacksamhet för att detta brev kom fel, för att jag förhoppningsvis kunde dela med mig några stärkande ord och för att jag fick ett litet svar på min fråga jag ställde när jag fick min diagnos "Vad ska jag lära mig av detta och vad ska jag ha det till?"


Lycklig för en dag full av änglagåvor!

5 kommentarer:

  1. Ack,så stark du är.Även jag får tårar i ögonen.
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Du underbara starka kvinna. Tänk vilka ärliga svar hon kunde få av dig som precis gått igenom det. Det var säkert värt mycket för henne. Kramar i massor!

    SvaraRadera
  3. Vilken värdefull händelse, för er båda förmodligen. Vid sådana tillfällen kan jag inte låta bli att undra om det mesta som händer har en mening. Det fanns någon som behövde några ärliga ord om cytostatikabehandling, någon ser till att hon och du ska få kontakt och det blir genom ett felkommer brev.

    Jag försöker också se det positiva i allt men när det är svårt tänker jag automatiskt på dig numera faktiskt. Då brukar jag lyckas hitta något bra i det som kändes botten.

    Kramar
    Marina

    SvaraRadera
  4. Änglabrev på posten.... fantastisk. Nornornas väv.... mmm.
    Kram på dig, hoppas du får underbara dagen i Göingeskogen.<3
    Francis

    SvaraRadera
  5. Så himla bra och enkelt livet kan vara! KRAM!!

    SvaraRadera