tisdag 10 april 2012

Sista chansen!

Nu är det sista chansen att ansöka som bisittare till mig under min sista behandling på cytostatika mottagningen.

Valborgsmässoafton kl. 10.00

Krav:
- Räkna med att du ska underhålla mig ca: 2-3 tim.
- Vara starkare än mig när de kommer dra picc-line från armen om jag skulle falla ihop och brista ut i gråt.
- Köra mig hem efteråt.

Lön:
- Huvudvärk.
- Upplevelse.
- Och...

Ansökan:
Skickas till min mobil.

Som vanligt är det en sömnlös natt efter alla mediciner. Så att kalla sig pigg när klockan ringer är väl att ta i. Åker iväg extra tidigt för provtagning eftersom det ingår läkarbesök innan behandlingen och då förväntas det säkert ett provsvar innan dess. Hinner lagom tar kölappen till provmottagningen när jag inser att lappen på vilka prover som ska tas ligger kvar hemma...suck! Pratar med tjejerna i luckan om mitt problem och blir rådd att gå till cytostatika mottagningen och hämta en ny lapp. Hissar mig upp och får tag på en av hustomtarna som lovar att hjälpa mig. Hon hittar en sköterska som fixar lappen och jag tar mig åter till provmottagningen och kan slutföra mitt ärende.

Återvänder hemåt för att vila en liten stund innan det är dax att återvända denna gången med maken. Får en pratstund med läkaren och alla frågeteckan rätas ut...tror jag. Lade in om önskemål om att strålningen inte skulle påbörjas förrens måndagen efter nationaldagen. Allt för att kunna få vara med på Megine-dagarna och ladda inför nästa arbetspass. Nässlepulver och algtabletter är ok att inmundigas tidigast 3-4 v efter sista behandlingen. Övriga naturläkemedel? Nja, där skulle jag nog rådfråga strålningsexperterna i Malmö. Ok, men då kan jag ju tycka att det är lite sådär att smörja sig med kortisonsalva under själva strålningen om det skulle behövas. Ingen bedövningskräm till armen när picc-line skall dras...hm och bit ihop. Men denna omgången kan ju bli riktigt kul då läkaren skrev ut morfintabletter mot ev. kommande smärta, tjoho!

Under själva behandlingen idag var det rena bergochdalbanan av intryck. Tjejen bredvid mådde pyton och var tvungen och gå och spy ett par gånger. Herren snett bredvid var tvungen att återkomma på torsdag igen. Damen snett mittimot fick dra sin picc-line idag (så glad för hennes skull) och damen mittimot mig skulle som jag få dra den nästa omgång. På allt detta och väl hemma igen har diskmaskinen åter gått sönder så det var bara att komma tillbaka till verkligheten och stoppa händerna i baljan. Men är det nu en bra dag idag så är det ingen idé att skjuta upp det till morgondagen för den vet man inte hur den ser ut.

3 kommentarer:

  1. kram, kram, kram i massor... jag ber för dig att det får gå någorlunda bra denna omgången efter behandlingen Kajs-Marie. Önskar dig bra nattsömn i alla fall och positiva tankar för att orka med allt. <3<3<3 Francis

    SvaraRadera
  2. Fler kramar kommer här:-))

    SvaraRadera
  3. Massor av Kramar till dig......fantastiska Kajsa!

    SvaraRadera