fredag 20 april 2012

Vårstäda?

Vänner är ett spännande ämne. Det sägs att det finns vänner vart du än i världen kommer. Är man användare av facebook samlar en del dem på hög, 7 - 800 vänner är inte ovanligt. Perfekt att ha den dagen man skulle behöva ha hjälp att måla huset, flytta eller en barnvakt. För det är väl de bästa vännerna man har på sin lista? Andra bestämmer sig bara en dag att vårstäda bland sina facebook vänner och städar (delete) bort ett hundratal. Häftigt att bara kunna göra så bland sina vänner, städa bort dem som inte ger någonting tillbaka eller de som bara tar energi. Kanske är vi många som skulle behöva göra en vårstädning på "vän" fronten. Gör vi de måste vi också vara beredda på att bli bort städade själva. Och då är det dax att ställa frågan, hur god vän är jag själv? Är jag den som alltid ställer upp eller kräver jag bara det av andra? Finns jag där om jag har lovat? Utan att ha lovat finns jag där ändå?

Får man bara använda sina vänner eller får man även utnyttja dem? Hur ska en god vän vara? Att vara vän är det ett livslångt uppdrag? Varför ser man inte nya vänner förrens det händer tråkigheter i ens liv och var tar då de gamla vännerna vägen?

Ett härligt, spännande och farligt ämne som kan diskuteras länge och väl. Så nu står jag här med nålen i hand och undrar hur jag ska göra med mina ballong-vänner. Ett stick så att de kan pysa iväg och finna nya eller ge lite gas så att vänskapen kan fortsätta att hålla sig uppe? Hur vänlig är jag?...hm...


Behöver Du vårstäda bland dina vänner?


3 kommentarer:

  1. Oj vilket intressant inlägg! Jag har många tankar och funderingar kring ämnet.
    Det är mycket intressant att upptäcka vilka som verkligen menar äkta med vänskap när det verkligen gäller. Det kan handla om många olika situationer och sammanhang då det visar sig att dem man hoppats på inte ställde upp, inte vågade ta ställning, inte visade sig vara äkta...Beror det då på mig eller andra? Det kan man fundera över.

    Många kramar till dig!

    /Marina

    SvaraRadera
  2. Jisses va klok du e. Och va bra du skriver. Men visst e det så att en del "vänner" inte var det så mkt som man trodde när det väl gäller. Medans andra som man inte tänkt så mkt på verkligen visade sej vara bra vänner. Hoppas man själv är en bra vän i alla läge. Bamsekramar till dej från mej.Nette

    SvaraRadera
  3. Ett brännande ämne.. Man kan ha vänner av olika anledningar. Jag har förstås några nära vänner, ytliga bekanta som t.ex. alla som man stöter på i samhället m jämna mellanrum. Sen har jag vänner som jag inte kände när jag fick frågan om vänsskap eller som jag frågat, men vi delar ett gemensamt intresse. Flera av dem har blivit goda vänner. Eller som man kallade det förr, brevvänner. Sådana har jag ganska många i min FBvänlista. Det är Noni vänner eller Network-Marketing vänner. Kusiners vänner som visar sig ha många gemensamma intressen med mig själv.
    Vad jag menar att FaceBook vänner behöver inte bara vara ens närmaste vänner eller ens någon man känner personligen. Man kan ha en givande vänskap ändå:-)

    SvaraRadera