tisdag 3 april 2012

Från 0 - 100?

"Här är ett test för att se om du har fullgjort
ditt livs viktigast uppdarag:
Lever du?
I så fall är uppdraget inte slutfört"



Påminner mig hela tiden om att jag har fått äran att få en ny chans här i livet. Att få starta om på nytt. Visst för tillfället betalar jag med min kropp och hälsa men när kroppen snart är nollställd är det bara upp till mig att ta hand om den ordentligt, att vara snäll och vara medveten om vad jag gör eller inte gör. Lätt att säga och tufft att genomföra.

Försöker hitta bra alternativ hur jag ska gå till väga utan att det ska bli för svårt att uppnå resultat, fast med risk för galna ideéer. Till en början ska jag prova balsam-metoden om jag nu får tillbaka något hår. Balsammetoden går ut på att inte tvätta håret med schampoo utan enbart balsam för att inte torka ut håret (www.lockig.se) och sen kanske det sparar lite på miljön med. Sen är det ju dax att ta hand om sin kropp efter veckor av stillasittande, och i ett svagt ögonblick lovade maken att vi ska börja på gym till hösten. Så då gäller det väl bara att hänga på. Innan hösten är här så finns det kanske lite annat jag kan göra under tiden. Tittar lite på olika mat alternativ och då är det inte åt GI-, LCHF- metoden och allt vad det nu heter. Utan försöker titta på vad just min kropp behöver och hamnar då i den ayurvediska värden. Där hittar jag följande som skrämmande nog stämmer in rätt bra på mig och då inser jag att här finns det lite att göra och då har jag inte räknat in arbetet med själen. Men skam den som ger sig. Jag lever och mitt uppdrag är inte slutfört.



Kapha kännetecknas av stora, tunga och långsamma egenskaper. De har en stark och
robust kroppsform. De har lätt för att gå upp i vikt, men är sällan sjuka. De är stabila,
pålitliga, tillgivna, empatiska, förlåtande och metodiska till sitt sätt. Efter en inlärningstid
sitter kunskaperna - dessa personer har ett bra minne och är uthålliga.
Ofta något tröga, förnöjda och avslappnade. Har heller inte något medvetet behov av mental stimulans. Men eftersom de tänker långsammare mår de i regel bra av lite mer än de
vanligen utsätter sig för. Lugn, mjuk, behaglig och ibland lite tystlåten natur - bra lyssnare,
som sällan blir arg. Tar tid på sig att fatta beslut, är utpräglade vanemänniskor som har
svårt att acceptera förändringar. Kapha är den stabilaste doshan vilket gör den mest motståndskraftig mot obalanser. En person med balanserad kapha är lugn, sympatisk,
kärleksfull och förlåtande.

KAPHA-DÄMPANDE KOST
Kapha är en trög dosha som inte påverkas så lätt av maten, men med tiden blir Kapha-typerna obalanserade om de äter för mycket söt och fet mat. För stort saltintag kan även leda till störd vätskebalans. Välj varm, lätt mat, torr mat, utan mycket vatten. Minimalt med smör, olja och socker. Starka, beska och kärva smaker, stimulerande mat. Undvik söt, sur och salt smak.

GRÖNSAKER
De mesta går bra.
Minskar Kapha (välj):
Aubergine, broccoli, blomkål, broccoli, kål, brysselkål, vitkål, groddar, gröna bladgrönsaker, sallad, lök, vitlök, morot, paprika, potatis, rädisor, rödbetor, sallad, selleri, sparris, spenat, svamp, pepparrot.
Ökar Kapha (minska på eller undvik):
Gurka, squash, sötpotatis, tomat, zucchini, oliver.

FRUKT
Minskar Kapha (välj):Aprikos, persikor, äpplen, granatäpple, päron, citron, vindruvor, lime, jordgubbar, bär, tranbär, fikon, katrinplommon, russin, torkad frukt.
Ökar Kapha (minska på eller undvik):Ananas, apelsin, kiwi, avokado, banan, dadlar, druvor, färska fikon, grapefrukt, kokosnöt, mango, papaya, persika, plommon, vattenmelon.
(Undvik söta, sura, saftiga frukter i allmänhet.)

BÖNOR, LINSER OCH ÄRTOR (BALJVÄXTER)
Minskar Kapha (välj):Alla grönsaker accepteras i princip, sojamjöl går bra.
Ökar Kapha (minska på eller undvik):
Röda böner (kidney), de flesta sojaprodukter som sojabönor, sojapulver,  tofu, miso.

NÖTTER OCH FRÖN
Minskar Kapha (välj):
Solrosfrö, pumpafrö.
Ökar Kapha (minska på eller undvik):
Alla övriga.

SPANNMÅLSPRODUKTER
Minskar Kapha (välj):
Bovete, hirs, korn, majs, råg, couscous, müsli, dinkel, basmatris,  quinoa.
Ökar Kapha (minska på eller undvik):Havre, vete, ris, varm gröt (för fuktig och tung), pasta.

KRYDDOR OCH ÖRTER
Minskar Kapha (välj):
Allt, ingefära är bra för matsmältningen
Ökar Kapha (minska på eller undvik):
Salt.
(Alla starka kryddor är bra för Kapha. En bra kryddblandning för Kapha kan vara: ingefära, kryddnejlika, svartpeppar, kardemumma, gurkmeja, nejlika, kanel, bockhormsklöver, saffran, bergssalt.)

MEJERIPRODUKTER
Minskar Kapha (välj):Lättmjölk, getost, utspedd yougurt, små mängder fet mjölk och ägg, ghee.
Ökar Kapha (minska på eller undvik):Allt annat.

KÖTT
Minskar Kapha (välj):Kalkon, kyckling, räkor.
(Allt i små mängder)
Ökar Kapha (minska på eller undvik):Rött kött, fisk, skaldjur.

OLJOR
Minskar Kapha (välj):Solrosolja, sesamolja, majsolja, mandelolja, tistelfröolja.
(Alla i små mängder.)
Ökar Kapha (minska på eller undvik):
Övriga som olivolja, linfröolja, sojaolja, valnötsolja.

SÖTNINGSMEDEL
Minskar Kapha (välj):
Rå, ej uppvärmd honung.
Ökar Kapha (minska på eller undvik):Allt övrigt.


Kapha i balans Kapha i obalans Orsaker till obalans
  • Tillgiven
  • Empatisk
  • Förlåtande
  • Stabil
  • Avslappnad
  • Metodisk
  • Bra minne
  • Uthållig 

  • Självbelåten
  • Trög
  • Långsam matsmältning
  • Sömnsjuk
  • Allergisk
  • Överviktig
  • För mycket sömn
  • För lite motion
  • Understimulans
  • Tung, fet mat

1 kommentar:

  1. Jaha. Så fick man reda på det. Kapha i obalans!Tack Kajsa!

    SvaraRadera