torsdag 15 mars 2012

Ord

Ord är det mäktigaste vi har. Ord som kan sprida kärlek och hat. Ord som kan hjälpa och stjälpa. Ja, frågan är vad vi använder dem till och hur vi använder dem. Kan mina ord om kärlek göra att någon annan hatar mig? Kan mina ord som jag tror hjälper i själva verket stjälpa? Är ordlös kommunikation det bästa ordet eller kan det missuppfattas? Hur vet man att man använder rätt ord? Är det fritt att leka med orden, vrida och vända som tex författaren Leif B Frid gör genom att titta på ordens betydelse i lexikon?

Abdikera – avgå som kung.
 Även drottningar kan abdikera. Drottning Kristina gjorde det.

Allsvenskan – allsvenska serien t.ex. fotboll.
Däremot heter det »damallsvenskan«. Ge oss en »herrallsvenska«.

Amatöridrottsman
Det finns även kvinnor som är amatörer inom idrotten.


Ord är nog det finaste vi har fått bara vi inte använder dem "tanklöst". För vad blir det för ord om vi inte lägger en tanke bakom även om vi leker, vrider och vänder? Sagda ord går inte att sudda men var inte rädd för att använda dem. Hjälper eller stjälper? Beroende på hur de levereras och hur de tas emot, ett vågspel. Tack för ordet!









Länkar från morgonens tv-program Efter tio om att blogga om sina sjukdomar.

Debatt om blogg del 1

Debatt om blogg del 2

1 kommentar:

  1. Fina ord om ord! Ibland känner jag mig bestulen på ord.. eller på ordens innebörd o betydelse, när positivt laddade ord plötsligt svänger om betraktas som negativa.. Nu har jag sett båda inslagen på länkarna. Tack för dem. Kram:-)

    SvaraRadera