lördag 24 mars 2012

Pust!



Till slut kom det äntligen en ny dag!

Klagar man över något som man kan göra någonting åt - då ska man inte klaga.
Klagar man över något som man inte kan göra någonting åt - då får man klaga.

Gårdagen var en ända lång klagodag. Försökte att trotsa det onda med en lunch i solen vid Naturum med maken där jag hittade tussilago som jag inte har sett på över tjugo års tid. Ett härligt återseende.
Men ju längre in på dagen vi kom desto ondare gjorde kroppen. Tillslut värkte det t o m när jag vidrörde mina naglar. Vid läggdax hade jag två val: ta värktabletter och slippa värken i kroppen men istället få ont i magen av tabletterna. Hm...blev tabletter och en hyffsad god natt. Denna dag har hittills varit bra så nu är siktet inställt på att ta familjen ut i trädgården och grilla denna fina soliga vår dag.

Tussilago tips:
Bladen kan hjälpa mot huvudvärk. Ta ett fint blad. Lägg den med undersidan mot pannan och tryck till så att det ligger an mot huden. Ligg ner med bladet på pannan. När bladet börjar sloka och känns sladdrigt är det dax att byta bort det. Upprepa tills värken släpper.

Fotbad när man har trötta, varma och kanske svullna fötter. Koka då några blad i vatten. Sila bort bladen och häll vattnet i ett rymligt fat. När vattnet svalnat till badtemperatur är det dax att stoppa ner fötterna i det. Sitt en stund och ha det skönt. Svullnaden lägger sig och fötterna blir pigga igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar