fredag 9 mars 2012

Vem är Skogssyster?



Historian bakom en Skogssyster.

Ordet Skogssyster blev mitt namn på mina studiekamrater som läste på Naturmedicinska Akademin till Megine terapeuter. Vi var ett spretigt gäng kvinnor med många olika bakgrunder och åldrar men som ändå hade något gemensamt nämligen kärleken till människan, naturen och jorden. Efter avslutad treårig studie har dessa människor en speciell plats i mitt liv och det bästa av allt det tillkommer nya hela tiden. Men vad gör då en Skogssyster och hennes alla systrar?

En Skogssyster:
  • Tror på livet!
  • Värnar om människors välmåeende.
  • Ser naturen som en helig helande plats.
  • Tar tillvara på jordens tillgångar och vårdar den.
  • Tillbringar timmar med att prata om meningen med livet.
  • Kan gå på vandringar eller sitta ute i dygn utan att prata, bara njuta!
  • Försöker ta hand om sig själv, utveckla sig själv och växer genom att möta sin rädslor.
  • Har ett hedersamt uppdrag här i livet och det gäller att försöka komma på vilket.
Så vem vet, även du kanske är en Skogssyster utan att du vet eller visste om det.


Du är barnet som värms av elden.
Du är barnet som skyddas av jord.
Du är barnet som bärs av vatten och vind.
Du är barnet av himmel och jord.
Solöga


6 kommentarer:

  1. Sååå fint skrivet. Kära Skogssyster, du är med mig på mina vandringar på Moder Jord.
    Du lyssnar när jag sjunger med bäcken, du hör samma urkraft som mig vid trädens sus.

    SvaraRadera
  2. Vad underbart duktig du är på att formulera dig min kära skogssyster.Du lyckas precis pricka in kärnan i allt.
    Känner såklart igen mig i under alla punkterna:=)
    Du borde använda dig av skrivandet i framtiden...Har du funderat på det?
    Tusen kramar

    SvaraRadera
  3. Mmmm så är det, och du är poeten bland oss. Du har verkligen ordets gåva. Du,skrivandets skogssyster... <3<3<3
    Massor av kramar, Skogssystern i söder.

    SvaraRadera
  4. Jag är rörd av dina ord Kajsa, fast jag inte var med i ert gäng, men ett gäng senare. En liten yngre "skossyster" då, ;-) Jätte fint. Musiken som kommer upp i mitt huvud när jag läser dina poetiska ord är musiken med texten från Birgitta Onsell, jätte vackert. Vår fantastiska lärare hade den ibland på som en gåva efter en dag av tufft arbete. Då blev man bara tyst och kunde fylla på med lika poetiska ord om gudinnor, kvinnor, örter, m.m. Kramar i massor och tack för att du skriver så fint! <3 Francis

    SvaraRadera
  5. Tack så hjärtligt för denna fina beskrivning. Jag tror att jag också isf, alltid har varit en skogssyster :-)

    SvaraRadera