torsdag 26 januari 2012

Konsten att skynda långsamt

Jag vill börja med att gratulera handläggaren från Försäkringskassan som ringde idag. Grattis till henne som aldrig har läst, hört om eller känner någon som har eller har haft diagnosen cancer. Detta grundar sig på alla märkliga frågor hon ställde.
 -Nej, jag jobbar inte för att jag går på cytostatika behandling.
 -Nej, jag jobbar inte även om jag inte mår dåligt varje dag.
 -Nej, jag jobbar inte för att mitt imunförsvar inte klarar av att jag träffar så många människor varje dag.
 -Nej, jag jobbade inte även om det var ett tre dagars glapp i läkarintyget.
 -Ja, jag ska ordna läkarintyg för de dagarna.
 -Ja, det är klart att jag kan vänta ännu längre på pengarna. Har massor i madrassen, därför jag sover dåligt!

Eftermiddagen går åt att träffa kuratorn. Många frågor om hur det känns och om jag har någon strategi över hur jag ska gör när håret börja trilla. Frågan är om det finns någon bra? Det enda jag har kommit på är att antingen kan jag ge håret till fåglarna så det får ett mjukt bo till sina ungar eller ge till någon som inte vill ha rådjur i sin trädgårdsrabatt. Den långsamt skyndande frågan är när man kan börja jobba igen. Efter att ha varit hemma så länge känns det lite tungt kanske att ha avslutat sin strålbehandling på fredagen och börja jobba på måndagen. Men oh nej... När man är färdig brukar man vara färdig så ett tags vila och sen börjar man kanske med att jobba 25% vidare till 50% osv. SUCK!!!
Tålamod att skynda långsamt hade varit bra att ha.


3 kommentarer:

  1. Ja vad skall man säga ord saknas för sådana upplysta människor på f-kassan. Suck. Det är bara att inse att alla människor inte hamnat på rätt arbetplats. Jag saknar dej på våran arbetsplats. Kramar i massor från Nette.

    SvaraRadera
  2. Hade världens tyngsta tid när Joel var sjuk andra gången- utan Joels första sjukvända i Göteborg och en jättebra kurator där, hade jag aldrig klarat den där andra omgången. Jag fick t.ex inte vara sjukskriven med Joel eftersom jag föräldraledig med Hugo- till en början, innan jag bråkat massor. De skickade inte ens en blankett! Vi fick en sjukresa i månaden till Linköping 12 mil(24 mil tor) eftersom reglerna tydligen sa så, medan verkligheten var att vi åkte ett par ggr i veckan-minst, när vi inte var inlagda vilket vi var månadsvis men då behövde vi kunna åka för att lösa av varadra och ibland ta med syskon så de fick träffas om det inte var för snorigt och förkylt. Vårdbidrag var också en omöjlighet här i Hultsfred osv. Attan som jag bråkade med dom!
    Dock - ett år senare blev en annan gosse här sjuk. Då kom försäkringskassan hem till dom och förklarade vilka möjligheter och rättigheter de hade!! Jag såg det som att jag gjort nytta på vägen.
    Tror att du också gör skillnad för någon som kommer efter dej. Dock är det tuffa tider!!! BAMSE KRAM!!!! Jenny

    SvaraRadera
  3. Nu vet du inte om du kommer tappa hår men om i fall, vilket jag verkligen inte hoppas så hittade jag en hemsida om smycken tillverkade av hår http://www.harsmycken.se/index.php

    Kramar i massor
    Kristine

    SvaraRadera