måndag 16 januari 2012

Startskott!

Efter en förhållandevis helt sovande natt vilket kändes skönt var det dax att ta tag i eländet. Tvättar armarna, äter frukost och petar i mig stesoliden. Effekten på tabletten visar sig vara till god hjälp senare under förmiddagen.

Eftersom extra mannen som skulle varit med och övervakat inte är där lämnar jag maken framför tv:n under tiden. PICC-line sättningen ska ta 30-45 min, faktisk tid 1½ timme . Pust!!!
Två utbildade sköterskor fumlar, mumlar och gör byte i halvlek. När jag är färdig har jag tre stick på undersidan armen varav det ena troligtvis kommer att ge ett blåmärke. Det fjärde och sista sitter nu en bit upp ovanför armvecket. Måste ha varit fler än jag som blundade hela tiden...

Ner till röntgen för att kolla så att 43cm slang ligger som den ska i kroppen. Positiva besked, ligger där den ska. Sköterskan informerar om allt omkring behandling, huvudet blir helt fullt och informationspappershögen växer. Sen är det dax...

Startskottet går!
Slangarna kopplas på och den första cytostatika dosen pumpas in. Nu är det ingen återvändo bara nerräkning som gäller. Redan inom 3-4 veckor kommer håret trilla av. Så barnen är redan tillfrågade om de vill leka frisör med sax och hårtrimmer. Hinner kanske få många häftiga frisyrer innan de är nere på snagg.


8 kommentarer:

  1. Tänkt mycket på dig idag. Detta fixar du bra. I Sex and the city var alla tjejerna med när Samantha fick en dos. Då satt dom där och käkade is-glass alla fyra. Undrar bara om det får gå till så på CSK oxå. Skulle så vara fallet anmäler jag omedelbart mitt intresse. Kramar i massor,Carina N

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte att Carinas förslag var trevligt och jag hade gärna hängt med.
    Du gör rätt i att se detta som en start och inte som ett slut.
    Jag tänker mycket på dig.
    Kramar från Johanna

    SvaraRadera
  3. Jag hänger oxå på så hör bara av er så kommer jag direkt.Du är en av de starkaste personer jag känner Kajsa så det här kommer du klara fint även om det blir tufft. Men du då vet du att vi finns där och hjälper dej på alla tänkbara sätt. Bamsekramar Nette

    SvaraRadera
  4. Jag hänger oxå på!! Kramar i massor från Martina

    SvaraRadera
  5. Ser ut att bli trångt Kajsa. ;-) Har varit med dig i tanken hela dagen. DU ÄR EN STOR KVINNA KAJSA. <3 Och då menar jag inte storleken på kläderna. ;-) massor av kramar. / Tina

    SvaraRadera
  6. Jag hänger gärna med och äter glass:)tänker på dej Kajsa.Många kramar Anette P

    SvaraRadera
  7. Med lite tur kanske inte allt hår trillar, om du bara tappar 3/4 så är du nere på min hårnivå.
    En tuff tid framöver men det kommer du klara bra, du kommer bli ännu starkare och se ännu mer positivt på småsaker som vi annars inte lägger så stor vikt på.
    Kramar i massor.

    SvaraRadera
  8. Jag har väl sällan eller aldrig tackat nej till en glass, så finns det bara plats så trycker jag mig gärna också in där!
    Det här fixar du Kajsa!
    Kramar i massor.
    Pia J

    SvaraRadera